lördag 7 mars 2009

Gravida 9-åringar och religiösa system

SVT rapporterar på sin hemsida om en 9-årig brasiliansk flicka som blivit våldtagen av sin styvfar och gravid med tvillingar. Redan detta är för mycket för att kunna ta in. Vilken djup tragik!
Den 9-åriga flickans mamma såg till att hon genomförde en abort, varpå katolska kyrkan i Brasilien nu ingripit. Nu är flickans mamma samt de tjänstgörande läkarna bannlysta och exkommunicerade av kyrkan på grund av aborten. I praktiken innebär det, utifrån en katolsk begreppsvärld, att man står utanför frälsningen.
Samtidigt med denna oerhörda information berättas det att samma katolska kyrka beslutat att förlåta styvfadern för våldtäkten. Alltihop är så absurt så man saknar ord.

Nå, hur ska man förstå detta? På ett ytligt plan kan man säga att det handlar om abortfrågan och allas rätt att leva. Det jag tänker är att detta egentligen är ett övertydligt uttryck för kall, institutionaliserad religion. När man blir så principstyrd och driver frågor om regler in absurdum på bekostnad av barmhärtighet och nåd, då har man, i sin iver att "göra rätt", i själva verket blivit rättfärdighetens motståndare.
När Jesus anklagar fariséerna handlar det om många olika saker, men en sak som återkommer är just ivern att hålla religiösa regler samtidigt som man totalt saknar barmhärtighet.
"Ve er, skriftlärda och fariséer, ni hycklare som ger tionde av mynta, dill och kummin men försummar det viktigaste i lagen: rättvisa, barmhärtighet, trohet." (Matt. 23:23)

För att uttrycka mig klart: Kyrkans agerande i denna fråga vittnar inte om Jesu hjärta, och det de gör mot en utsatt familj gör mig fly förbannad!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men snälla!
Så katolska kyrkans arbete i de fattigas länder är inte mycket och hänga i julgranen då?

Fredrik sa...

Anonym!
Självklart är det arbetet oerhört mycket värt. Min poäng är inte att katolska kyrkan är värre än andra, utan att alla religiösa system som behandlar utsatta människor såhär gör fel.
Det är därför jag uttryckligen säger att det handlar om kyrkans agerande i denna specifika fråga.

En orättfärdig handling är lika orättfärdig vem som än utför den. Skulle det vara ett frikyrkosamfund i Sverige eller en husförsamling i Kina som gjorde detta skulle det vara precis lika upprörande, menar jag.
Det är därför handlingen och attityden jag vänder mig emot, och inte explicit Katolska kyrkan.

Allt gott!

Fredrik