måndag 9 mars 2009

Lite blandat...

För det mesta har jag ledigt på måndagar, men idag blev det lite si och så med det. Dels har det hänt en del annat under dagen, och dels har vi ikväll haft besök i kyrkan av Alf B Svensson, psykolog och föredragshållare. Han talade över ämnet "Hjälp, jag har fått en tonåring", och gjorde som alltid mycket bra ifrån sig. Det är fantastiskt välgörande att få känna igen sig i beskrivningar av både hur ungdomar och vi föräldrar kan bete sig ibland.

Annars är jag för tillfället inne på idéromaner med ett tydligt kristet budskap. Låter kanske inte så spännande, men jag tycker mig ha hittat några bra. Dels har jag just läst Ödehuset, eller The Shack, som den heter i original. Det är en märklig historia om försoning, förlåtelse och i viss mån lidandets problematik. Trots de litterära brister boken har, finns det en hel del riktiga guldkorn. I USA har The shack debatterats livligt, där en del tycker den är fantastisk, medan andra varnar för den och menar att den är hädisk i sina beskrivningar av Gud. Om man tar denna typ av böcker för vad de är, och inte tror att de är teologiskt vattentäta redogörelser kan de absolut betyda massor. Jag kände själv att jag fick en ny påminnelse om att Gud i sin nåd möter oss människor, inte där vi borde vara, utan där vi faktiskt är.
Efter Ödehuset har jag just börjat på en annan bok som heter Fader Elia. Det är något så ovanligt som en episk, apokalyptisk spänningsroman med en karmelitmunk som osannolik hjälte. Har bara hunnit en liten bit, men tycker det lovar gott.

Nåväl, jag klämmer väl några sidor innan natten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fredrik! Du verkar ligga steget före mig i läsandet. Jag har inte hunnit till dessa godbitar än. Jobbar fortfarande med Surprised by hope vilken är en kanonbok. Hoppas Libris översätter den med. Jag har hört jättepositiva och jättenegativa bedömningar av Fader Elia. Blir kul att höra vad du tycker.

Fredrik sa...

Richard!
Jag är just hemkommen från ett samtal utifrån just Surprised by hope. Vi planerar för en predikoserie om hoppet efter påsk, och kan inte låta bli att hämta en del tankar från N.T. Wright. Jag måste säga att det är det vassaste jag läst när det gäller eskatologi och det kristna hoppet. Även mot Wright finns det ju invändningar, men mycket av det han skriver har hjälpt mig enormt. (Jag har peppat Peter E på Libris att ge ut den på svenska, men det ser inte ut att bli så nu i dessa kärva tider.)

Fader Elia har mycket goda litterära kvalitéer, det är det första som slår mig när jag läser. Den är ju väldigt katolsk, men jag får återkomma med ett omdöme när jag läst färdigt.

Allt gott!

Fredrik