måndag 12 januari 2009

Oops...

Jag undervisade på Götabro bibelskola häromdagen, och vi läste en text av Paulus om att "ge ut sig helt i arbetet för Herren" i betydelsen att göra det bästa av det man har. Att ta sitt liv och sina förutsättningar på allvar och göra något av det.
Någon av eleverna berättade om hur man ofta kan höra folk säga, i ivern att tala om nåden, att "det spelar ingen roll vad man gör", och vi var överens om att det kan bli rejält passiviserande att ständigt påstå något sådant.
Jag sa: "Paulus skulle vända sig i sin grav om han hörde det", och hör sedan mig själv säga följande: "Jag tror Jesus också skulle vända sig i sin grav om han hörde något liknande."
Hoppsan.

"Dagen efter sabbaten gick de i gryningen till graven med kryddorna som de hade gjort i ordning. De fann att stenen var bortrullad från graven, och när de gick in kunde de inte finna herren Jesu kropp. De visste inte vad de skulle tro, men då stod där två män i skinande kläder framför dem. Kvinnorna blev förskräckta och sänkte blicken mot marken, men männen sade till dem: "Varför söker ni den levande här bland de döda? Han är inte här, han har uppstått." (Lukasevangeliet kap. 24, vers 1-6)

4 kommentarer:

Regnflickan sa...

*skrattar*
Så klockrent Fredrik. Härlig miss =)

(och bara för att fortsätta i humorns fotspår och för att jag samtidigt som jag öppnade denna ruta öppnade en med mina dags-att-vakna-serier så känner jag en impuls att länka till vad jag fick upp

http://www.sinfest.net/archive_page.php?comicID=3051

Underbar serie som ibland är för mycket under bältet för min smak, men som ibland får in riktigt klockrena skildringar av människan mitt emellan Gud och satan)

Anonym sa...

Ha ha ha ha...där fick du allt till en "groda"...fast en väldigt rolig sådan! Blessings

Fredrik sa...

Regnflickan och Daniel!
Kul att ni tar det så positivt. Var rädd att det skulle bli avsked på blankt papper efter ett sådant tjänstefel.

Fredrik

The Hawk sa...

Kunde det inte vara för att han hörde just något sådant som han oroligt började snurra där i graven och till sist reste sig och gick? För att hålla lite räfst och rättarting?

Anything´s possible, glöm inte det..

Trevlig helg

Håkan