söndag 4 januari 2009

Dagens predikan

Kände som sagt en viss predikovånda igår. Dagens predikan gick under rubriken "Släpp taget". Jag visade några fantastiska bilder från en årskrönika jag såg häromdagen.
I Ludwigshafen, Tyskland, eldhärjades ett hyreshus i februari 2008. I huset bodde turkiska flyktingar, och bilderna visar hur en man släpper sin systerson - en liten bebis - ut från ett rykande fönster på tredje våningen. Barnet togs emot av en polisman på trottoaren, som fångade honom i sin utbredda jacka. "När jag såg polismannen i ögonen förstod jag att det skulle gå bra", berättade morbrodern efteråt.
Vi läste sedan texten om att "den som vill rädda sitt liv ska mista det, och den som mister sitt liv för min skull, han ska rädda det" (Luk. 9). Predikans poäng var att det är förenat med risk att följa i Jesu fotspår, och att ibland är det ett måste att släppa taget och lämna över kontrollen om man ska vinna riktigt liv.

Vi har överbetonat att kristen tro ger frid, lugn och ro, och totalt missat att för de bibliska gestalterna handlade efterföljelsen minst lika mycket om fara och risk. Jesus var det klart farligaste alternativ de någonsin hade erbjudits. I vissa avseenden eliminerade han inte riskerna, utan tillförde snarare nya!
Sedan mynnar texten från Luk 9 ut i orden om att inte skämmas för Honom, och vi funderade på hur vi kan bli lite mer riskbenägna när det gäller att stå för vår tro.
Kolla in bilden!

3 kommentarer:

Regnflickan sa...

vilken talande bild!

klockrent fångande av våndan över att våga släppa taget, men också över vikten av det.

Bra val

Anonym sa...

Tjena!
Va kul att se att du bloggar! Hade ingen aning om det, men min svåger PG informerade mig om detta. Jag tror verkligen att du har mycket att ge på nätet. Har hunnit läsa så många av inläggen än, men det ser lovande ut.
Jag har en blogg om gatuevangelisation och som är helt för icke-kristna.

www.gatuevangelisation.se
www.evigheten.com

Ha det riktigt gott nu och hälsa familj och vänner!

Jakob och Rakel

Fredrik sa...

Tjena!
Kul att ni hittat hit. Jag gör ett besök på din blogg under kvällen och säger detsamma: Är övertygad om att du har mycket att bidra med.
Allt gott!

Fredrik