lördag 3 januari 2009

Gott nytt!

Är nu tillbaks efter en behövlig datorpaus. Familjen firade jul i Skepplanda, ett litet samhälle utanför Göteborg där jag växt upp. Trevligt på många sätt med god mat och nära släkt.
Håvade dessutom in några finfina julklappar. P-O Enquists Ett annat liv ligger och väntar på byrån, och dessutom fick jag en bra jazzskiva med Herbie Hancock med mera. Inte illa.
Vi i familjen har också utsatt oss själva för mellandagsrea både i Göteborg och Örebro, och jag klämde några skivor på Bengans i Göteborg och Najs Prajs i Örebro:
Esbjörn Svenssons Trio plays Monk - inte ny, men helt grym!
John Scofield plays the music of Ray Charles - jag är lite avvaktande.
Live-DVD med John Mayer - har inte hunnit kolla in den än.
Det är med en viss oro man inser att det är en tidsfråga innan dylika skivbutiker ställs ut på museum och vi är hänvisade till Abolute Music på Statoil. Hemska tanke!

I bokhögen finns just nu som sagt P-O Enquist, men jag har börjat läsa Surprised by hope av Tom Wright om det kristna hoppet. En fantastisk bok som jag måste få återkomma till när den är färdigläst. Har också en till av Craig Groeschel på gång - han med confessions of a pastor. Boken heter IT (som i DET, och inte någon data for dummies). En spännande pjäs i högen är annars Fader Elia, någon sorts skönlitterär apokalyps. Det blir grejer!

I övrigt är det mest predikokramp idag. Dags att predika i morgon, och det är en del kvar att fila på. Tänkte tala om risk, om att det kristna livet alltför ofta varit synonymt med lugn och ro. De bibliska gestalterna skulle nog hålla med om att det handlar minst lika mycket om risk och fara att gå med Gud.
Nåväl, vi får väl se hur det slutar...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Fredrik!

Jag har också lite "predikovånda". Jag ska predika i morgon över söndagens texter (kyrkoåret) Ämnet är "Guds hus". Jag har tänkt tala om att Gud är närvarande bland sitt folk mm. Jag vill också önska dig ett gott 2009!
Vi ses och hörs!

Christer Roshamn
Motala

Fredrik sa...

Christer!
Kul att du tittar in på bloggen. Ja, nu har ju predikandet klarats av. Hoppas det gick bra för dig.
Gott nytt år på dig också!

Fredrik