tisdag 22 september 2009

Urskiljning

En viss Anna Anka har blivit kändis över en natt. (Hur kan man heta Anka i efternamn - är hon gift med Kalle, eller? Hans tjej heter väl Kajsa...) Man måste få fundera lite över mediafenomen som hon och andra.
Jag var i Afrika en enda vecka i början av september, och när jag kom hem var alla löpsedlar och webtidningar fullsmockade med denne Anka. Jag fattar ingenting, och har fortfarande ingen koll på vem denne Anka är.
Det som är slående är att tidningar i allt högre grad rapporterar om vad som händer på TV, och inte om vad som händer i den riktiga världen. Media rapporterar om annan media.

Hur kan en människa få ett sådant enormt genomslag på ingen tid alls? Svaret stavas självfallet TV. När sådant händer måste man stanna upp och ägna sig åt ett stort mått av urskiljning: Vad är vad i mediebruset? Vem vill att vi ska fylla oss med utbud som det här, och varför? Och de alldeles avgörande frågorna: Vad lämnar detta för eftersmak? Ger det liv, eller stjäl det inre liv?

Min gode vän Lennarth Hambre har vid något tillfälle citerat Ulf Lundell, som i en av sina böcker skriver: "Vår tid kännetecknas av designad tomhet." Lundell har ju sagt mycket som är både si och så, men detta är väl ändå mitt i prick. Yta, image, pengar och attityd är det som säljer. Designad tomhet.
I bibeln säger Mose till folket: "Jag tar idag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva. Du skall älska Herren, din Gud, lyssna till honom och hålla dig till honom, ty detta ger dig liv." (5 Mos 30:19-20)

Att vara människa är bland annat att bli myndigförklarad. Det blir man av Gud själv. Han tillmäter våra val enormt värde, och håller oss ansvariga för hur vi väljer och urskiljer. Välj därför livet! Välj relation till Gud själv som är allt livs källa! Gud själv går dig tillmötes, och önskar relation med just dig.

Om du är intresserad av kristen tro, och vill veta mer finns det en s.k. ALPHA-kurs som startar nu i september i flera kyrkor i Kumla och Örebro. Klicka här för mer info.

7 kommentarer:

Henrik Steen sa...

Hej Fredrik, intressanta reaktioner! I vår kyrka håller vi på att starta upp en ny grej "iAfton - för dig som inte längre är tonåring" där vi ska ta upp aktuella ämnen. Nästa gång blir ämnet "Gud och media", men vi tyckte det blev lite lamt på vår planering igår kväll, så någon föreslog "Gud och Anna Anka"... kanske lite väl smalt... Hur som helst är det intressant hur media påverkar vår vardag, våra perspektiv och våra prioriteringar. Jag tar med dina reflektioner i mina förberedelser för iAfton...

Henrik

PS Hoppas det löser sig bra med era funderingar om Linköping. Tror det skulle bli väldigt bra...

Magnus J sa...

Lundell som liknade samtiden med designad tomhet har skrivit en samling pjäser som skulle kunna ha underrubriken "som du sår ska du skörda". Det är pjäser där huvudpersonen får ta konskekvenserna av de val han gjort i sitt liv. På något sätt så tycker jag det är ett sympstiskt drag; att en 57-årig man (huvudpersonerna i pjäserna är ofta 57 år) anser att livet är svårt/omöjligt eftersom han måste ta konsekvenserna av de val han gjort i sitt liv. Det är ju trots allt en refekterande människa, en människa med hjärta som med ärlighet ser tillbaka på sitt liv och samtidigt försöker leva det framåt.

Fredrik sa...

Henrik!
God idé med samlingar för den åldersgruppen. Lycka till med det! När det gäller våra framtidsplaner är det nästan lite väl spännande för tillfället. Vi får se hur det slutar. Tack för uppmuntran.

Magnus J!
Välkommen hit till bloggen. Känner inte till pjäserna, men det låter ju bra. Jag tänker att det är dubbelt: Å ena sidan sår vi ju vad vi skördar, och måste ta ansvar för konsekvenserna av våra val. Så är det absolut.
Å andra sidan tänker jag att Gud i sin nåd kan ge varje människa en nystart. Man behöver inte fastna i sin egen historia, utan kan i viss mening få börja om.
Vet inte vem du är, och vad du tänker om det. Kommentera gärna.

Allt gott!

/Fredrik

Magnus J sa...

Det där om nåd är intressant. Som en slags uppståndelse, en andra chans, i livet? Är det så du menar?
Men nåden måste föregås av någon form av lidande ? Kan man motta nåden utan att förändras ?
I författaren D.H Lawrence kortroman "Mannen som dog" utgår han ifrån tanken att Jesus inte dog utan överlevde, rullade bort stenen, lämnade sina följeslagare och blev en annan här på jorden.
I Lundells roman "Vädermannen" finns det en karaktär som är rockartist och som i romanen heter X. Precis som namnet eller bokstaven indikerar så rör det sig om en föredetting, en artist som inte kan/vill fortsätta vara artist längre. Genom en slump ges han en möjlighet att "försvinna", att lämna allt, att bli en annan.

Jag tog upp de litterära exemplen för att utgå ifrån något i diskussionen.

Fredrik sa...

Magnus!
Intressant samtal.
När det gäller nåden är den per definition given för intet - gratis. Gud förlåter och ger nya chanser utan att vi kan lägga till något - det enda man kan göra är att ta emot genom att tro att det gäller mig.
När det gäller frågan om nåd i förhållande till förändring, se min förra bloggpost. Guds kärlek, precis som mellanmänsklig kärlek när det är som bäst, gör något med oss människor, och den kärleken är kraften som kan förvandla oss bit för bit.

En central kristen tanke är att Jesu uppståndelse är grunden för att allt detta kan vara sant. Om Jesus inte skulle ha uppstått, som ex-vis Lawrence hävdar, då finns det ingen kristen tro. Vissa har menat att det inte är så viktigt om uppståndelsen verkligen hänt eller inte, men sanningen är att utan Jesu fysiska uppståndelse är kristen tro ett intet.

Vet inte om du är van att läsa bibeln, men har du en i närheten skulle jag uppmuntra dig att läsa 1 Korintierbrevet kapitel 15. Hela det kapitlet, skrivet av aposteln Paulus, tangerar just denna fråga. (Har du ingen bibel i närheten kan du läsa online på www.bibeln.se)

Hoppas på fortsatt samtal!

/Fredrik

Anders Branderud sa...

Hej ! Du skriver: ” bibeln säger Mose till folket: "Jag tar idag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva. Du skall älska Herren, din Gud, lyssna till honom och hålla dig till honom, ty detta ger dig liv." (5 Mos 30:19-20)”

Ribi Yehoshua (Messias) från Nasaret undervisade i enlighet med dessa ord (den hebreiska originalversionen).

Jag tror att hemsidan www.netzarim.co.il är av intresse för dig och dina läsare. Den innehåller forskning om Ribi Yehoshua och om hans undervisning. Det är väldigt viktig läsning!

Fredrik sa...

Anders!
Välkommen hit till bloggen. Uppriktigt sagt tror jag inte ett skvatt på det som presenteras i ditt länktips. Jag respekterar din hållning, även om jag beklagar att du, som du själv säger, övergett kristen tro. För mig är Jesus så som han presenteras i Nya Testamentet den största av nyheter.

Guds välsignelse!

/Fredrik