söndag 20 september 2009

Framtidsplaner och predikan om nåd

Idag har familjen varit i Linköping hela dagen. Jag predikade i Ryttargårdskyrkan på förmiddagen, och vi mötte församlingen i både gudstjänst och fikastund. I luften ligger en fråga om en möjlig tjänst som föreståndare framöver. Det är lite märkligt att komma och predika under de omständigheterna, då man känner sig lite som vägd på våg. Vi får se hur det utvecklar sig...

Nåväl, jag talade om tullindrivaren Sackaios från Lukasevangeliet kap 19. Jesus möter denne föraktade landsförrädare, och Han visar honom en respekt och nåd som han förmodligen aldrig tidigare mött. Utifrån den nådeserfarenheten börjar Sackaios leva ett nytt liv, där han blir radikal i förhållande till sina pengar - det som tidigare varit hans stora frestelse och livskontrollerande problem.
Min poäng var att nåden kommer först. Inte i stället för sanning, eller som något överslätande och ursäktande, utan som en gudagiven kraft genom vilken Jesus bryter makterna i Sackaios liv så han kan börja leva på ett nytt sätt. Nåden är den kraft genom vilken Gud hela tiden verkar.

Ofta har jag fått frågan från människor som undrar hur kristen tro funkar: Kan man leva hur som helst och sedan bara be Gud om förlåtelse? Är inte det ansvarslöst?
Jo, det vore ansvarslöst och inte alls i fas med Bibelns undervisning om nåd. Nej, Guds kärlek och nåd önskar myndigförklara oss människor. Just för att Gud är så tålmodig och god, just för att Han förlåter och glömmer våra synder så är livet vi lever viktigt. Hade jag förtjänat det själv kunde jag göra vad jag ville med det, men om jag fått det som en gåva av Den Nådefulle, då tillhör det Honom. Dessutom blir erfarenheten av att Gud vill mig väl en kraft till förvandling. Att vandra som kristen är att ständigt återkomma till Honom som ger nåd.

Uppdatering:
Skulle någon vara hågad, så finns predikan att lyssna på här.

4 kommentarer:

Clas Vårdstedt sa...

Tack Fredrik! Din predikan blev en inspirationskälla till en ny sång. Jag uppskattade din predikan mycket. Inte bara det du sa utan också på det sätt du framställde det på. Vi ber om fortsatt ledning för dig och din familj. Blessings!

Unknown sa...

Hej Fredrik! Glad att jag fick chans att hälsa på dig igår. Störst intryck på mig gjorde hur du tog dig tid för min son. Trots att andra vuxna trängde sig på, ansträngde du dig och fullföljde samtalet med honom. Det påminde mig om Mästaren som uppmärksammade de små... Ber om Guds nåd över dig och din familj att fortsätta i Hans fotspår!

Fredrik sa...

Clas och Anders!
Tack för uppmuntran. Kändes väldigt bra att möta er igår, stort tack för ett varmt bemötande. Som ni förstår har vi lite att fundera på för tillfället, men det ska nog bli bra. En bön att be är att vi som familj ska dra åt samma håll, och att ingen i familjen känner sig åsidosatt i denna lite omvälvande process.

Nåväl. Vi får se var det slutar...

Clas, vad härligt med en ny sång. Ser fram emot att höra den vid tillfälle.
Allt gott så länge!

Anonym sa...

Vi är en hel del som följer detta med stort intresse och förbön

God bless!

Christer Roshamn (pastor i Östgöta metropolen Motala)