onsdag 26 augusti 2009

Nåd och sanning

De senaste dagarna har en infekterad debatt rasat på diverse kristna bloggar, framförallt här. Jag tar ibland långa perioder av paus från en del av dessa miljöer av ren självbevarelsedrift, men har läst ikapp en del i dagarna, och jag måste säga att jag sitter både fundersam, bestört och bedrövad.
Blogosfären för mycket gott med sig, det är helt klart. Men det finns också en del som i bästa fall kan beskrivas som mycket märkligt. Folk som sitter i sin ensamhet framför en dator (inte så sällan anonyma, och inte så sällan mitt i nätterna), tenderar att skriva sådant som man aldrig skulle säga till någon ansikte mot ansikte.
De kommentatorer som rör sig på dessa bloggar (man märker snart att det är samma lilla gäng hela tiden) avfärdar enkelt kristna syskon med hjälp av fruktansvärda tillmälen och projiceringar, och detta får mig att lägga fram en tes: Det verkar som om teologiska spörsmål och kyrkrelaterade bloggdebatter tenderar att hela tiden kretsa kring dogmer och sanningsfrågor i meningen att man lockas att jaga villolärare och strida för sina egna åsikter. Det är som om själva forumet lämpar sig för vassa sanningssägare som går över lik, och i den ivern avfärdar man gång efter annan meningsmotståndare på ett fullständigt hänsynslöst sätt.

Jesus beskrivs i Bibeln som full av nåd och sanning (Joh. 1:14). Båda dessa verkligheter måste leva sida vid sida. Endast den som möter den överväldigande nåden kan också bära sanningen om sig själv. Det är då kanske inte en tillfällighet att nåden kommer före sanningen i beskrivningen av Jesus. Man kan ibland läsa hur stora textmassor som helst i den kristna bloggvärlden, fulla av sanningsanspråk, utan att det andas ett uns av nåd, försoning, kärlek, generositet, ödmjukhet eller vilja till förståelse.

Nej, jag kommer osökt att tänka på ett citat av Philip Yancey från förra årets Torpkonferens:

"Det finns ca 34.000 kristna samfund i världen, och alla verkar tävla om sanningen. Tänk dig en kyrka som tävlar om att vara bäst på nåd!"

16 kommentarer:

Anonym sa...

Är du fortfarande Pastor i församlingen = Prata inte om vad Jesus igentligen ville!

Och du lurar fortfarande Folk på pengar för att du ska ha lön för att hålla sanningen borta ifrån folket. Fy på dig Fredde


Mvh Tomas
Gå in på
www.gudsvilja.se om du orkar höra sanningen om Jesus. ALLT SKRIVET ENLIGT BIBELN,,,

Henrik Steen sa...

Bra skrivet, Fredrik. Just nu verkar det som att alla i bloggvärlden beklagar sig över den, och hur detta forum används i okristlig ton. Fast ingen slutar blogga (förutom Jonas Lundström) verkar det som.

En liten kommentar till Anonyme Tomas som gett första kommentaren - jag förstår verkligen inte vad du menar, rent språkligt.

Lurar Fredrik fortfarande Folk (lovsångsgruppen) på pengar? Det verkar konstigt, och är inte den Fredrik jag känner.

/Henrik

Fredrik sa...

Haha!
Min första, instinktiva tanke var att ta bort Tomas kommentar. Men sedan slås jag av ironin i att han faktiskt bekräftar min tes bättre än jag klarar själv.
Den får således stå kvar.

Henrik!
Håller med dig. Det är lätt att se avigsidorna med bloggeriet, men vi skulle behöva modellera ett friskt alternativ. Vi får väl hjälpas åt!

/Fredrik

Anonym sa...

Tycker det var fantastiskt bra skrivet Fredrik.
Och dina bloggar är jätteintressanta att läsa..

men blir mycket förvånad över kommentaren från anomym ,,,,,,,,detta är inget jag känner igen alls.
Inte den Fredrik jag känner iallafall
som är en enastående person och som bryr som om människor oavsett
vad de e för några ( du vet vad jag menar Fredrik)

hälsningar Susanne

Henrik Beiron sa...

Mycket bra och tänkvärt, Fredrik. Håller med - första kommentaren ger bara ännu mer pondus i det du sa... Keep up the good work!

/Henrik

Anonym sa...

Du skriver: vassa sanningssägare som går över lik, och i den ivern avfärdar man gång efter annan meningsmotståndare på ett fullständigt hänsynslöst sätt.

Ja enligt dina öron Fredrik, så får du skavsår att höra ordet omvändelse. sedan börjar du ditt inlägg med ett hånskratt.



Jesus beskrivs i Bibeln som full av nåd och sanning (Joh. 1:14).

Du skriver: Det är då kanske inte en tillfällighet att nåden kommer före sanningen i beskrivningen av Jesus.

Fredrik, du slog spiken i kistan, ingen sanning om Jesus, ingen NÅD!
Du och jag är inte nåd och sanning,,,, bara Jesus är nåd och sanning.



Du skriver:"Det finns ca 34.000 kristna samfund i världen, och alla verkar tävla om sanningen. Tänk dig en kyrka som tävlar om att vara bäst på nåd!"

Ja en av dem verkar vara din församling fedrik,,,den snälla som serverar, gardellnåden,, Till henrik s, och andra,, Visst är Jonas gardell snäll också? en fredlig människa som ej hotar, slår någon annan,,han kan tyckas rolig hos många, en trevlig människa, som saknar kunskap om Gud.


kolla in!

4Den som säger: ”Jag känner honom” och inte håller fast vid hans bud, han är en lögnare och sanningen finns inte i honom. 5Men hos den som håller fast vid hans ord har Guds kärlek verkligen nått sitt mål. Så vet vi att vi är i honom. 6Den som säger sig förbli i honom är skyldig att själv leva så som han levde. 1 Johannesbrevet 2:4-6

Din tes håller alldeles utmärkt du är en lögnare med pondus!

Varför skulle du annars rata Guds ord enligt Bibeln på Gudsvilja.se??

/Tomas

Fredrik sa...

Tomas!
Mig veterligen har vi aldrig mötts, och jag tror inte vi känner varandra. (Det är ju inte alldeles lätt att veta, då du inte skriver ut hela ditt namn.)
Jag har ingen som helst längtan att strida med dig. Mitt intryck är att du egentligen mest vill tala för din egen hemsida, och du får nog söka andra forum för det.

Personligen ber jag Gud om att förkunna ett så sant och bibeltroget budskap som möjligt, och känner ständigt behov av att rikta upp och korrigera det. Den korrigeringen hämtar jag dock från människor som vill både mig och församlingens väl, och inte från anonyma hatare. Det tror jag du innerst inne förstår.

Jag ber för dig, Tomas, då mitt intryck är att du inte mår riktigt bra.

Guds välsignelse!
/Fredrik

Anonym sa...

Jo det är sant! Det är nog bara du och dina gelikar som mår riktigt bra i den här världen, miljontals svenskar som är dåligt upplyst och som ovetande går rakt emot domen, utan möjlighet att omvända sig och bli förlåten för sina synder,,

Skillnaden mellan mig och dig Fredrik, är att jag ser allvaret av Guds ord, och tror på det, då blir det allvar lidande och sorg över det,,,när jag ser sådana som du fredrik, en falsk Gudsman som gör sken av att leda Guds barn,,

När du inte tror på vad som står i skriften,, så lär du nog inte bli klokare eller ta åt dig budskapet av Bibeln, genom av att få ett fullständig namn av mig,,




/ Tomas

paméla sa...

"Det finns ca 34.000 kristna samfund i världen, och alla verkar tävla om sanningen. Tänk dig en kyrka som tävlar om att vara bäst på nåd!"

jag kan inte annat än att hålla med.

btw, "anonym" det stavas egentligen, inte igentligen.

Anonym sa...

Du skriver Fredrik: Det finns ca 34.000 kristna samfund i världen, och alla verkar tävla om sanningen. Tänk dig en kyrka som tävlar om att vara bäst på nåd!

(Utan medlemmar faller samfunden)

Då får du + på varje medlem i de 34.000 samfunden . för alla har ju inte samma synd och nåd i bagaget,,, en del är där för sångens-skull, andra för gemenskap och trygghet mm.

Summa: Så finns det 34.000 olika fredrikar i varje samfund som bestämmer hur graden av nåden ska behandlas. För visst är Fredrik med i ett samfund?

Håller du med mig Paméla? Ursäkta stavfelen

Tomas

Fredrik sa...

Tomas!
Poängen med kommentarsfunktionen är ju dels att man uppnår dialog, och dels att man håller sig till det ämne som tråden handlar om. Du är uppriktigt sagt inte så vass på någondera.
Jag har inga problem med avvikande meningar, men du måste hålla en mjukare ton, annars vore det bäst om du skrev någon annanstans.

Det är ju för övrigt intressant att du avfärdar mig som "falsk Gudsman" som "håller sanningen borta från Guds barn" och som dessutom "får skavsår att höra ordet omvändelse" för att jag efterlyser en nådefullare ton i debatten. Säger nog mer om dig än om mig...
Som sagt, svara inte på detta om du inte byter tonläge. Då är du helt enkelt inte välkommen här på bloggen.

Fredrik sa...

Paméla!
Välkommen hit till Kumlapastorn.

Linda Fintling sa...

Läste följande bibelord idag: "Visa varandra tillgivenhet och broderlig kärlek, överträffa varandra i ömsesidig aktning." och "Tala och handla så som den som ska dömas efter frihetens lag. Domen blir obarmhärtig över den som inte har varit barmhärtig, men barmhärtigheten triumferar över domen."

Känns slående aktuella i sammanhanget här. Jag blir så innerligt ledsen när kristna syskon fördömer och förtalar varandra på bloggar. Både din egen och den du nämnt. Ofta på vag eller felaktig grund dessutom med uppenbara brister i personkännedom.

Fredrik, jag vill att du ska veta att jag tackar Gud för allt Han planterat i mig genom din förkunnelse och vänskap. Ditt sätt att dela Guds ord är utmanande, med mycket skärpa och salt och samtidigt med så mycket värme, kärlek och nåd.

Må Herren bevara dig och fortsätta att använda dig!

Anonym sa...

Till linda och andra!
Jag är inte ute efter Fredrik som person ,,,De här gäller alla pastorer, präster,osv,, som har i uppgift att förmedla Gudsord och än värre, tar betalt för det,,är man dessutom musik älskare och sport älskare, som Fredrik är, han lägger sina pengar på andra Gudar.

Miljarder av människor viger sitt liv för träning dygnet-runt, för att bli bättre än alla andra, folk som upptar all annan tid istället för att hedra Gud, dem hyllar Fredrik, och är avundsam på dem.

Alla som misslyckades, tagit sina liv eller förstört sig med droger för att de inte håller måttet osv och alla miljoner som har mobbats i generationer, för att de inte platsar i laget, dem tänker inte Fredrik och många av hans gelikar på.

Fredrik skall hålla sin spjutspets vass, han skall visa stigen som leder till evigt-liv,han ska vara en ledare en riktig hjälte som dödar alla djävulens fallgropar med sitt spjut, han skall skydda de svaga som vacklar efter med sitt liv, så att de inte ramlar av stigen.

En Gudsman skall inte prata gott om världsliga ting eller vara delaktig vad i världen har att erbjuda. En sådan Gudsman vacklar i alla sina åtagande. Hoppas du förstår mig nu Fredrik,

Be om att du ständigt ska få se världen genom Jesus ögon, och känna den genom hans hjärta.




Må Gud vara vid din sida och hjälpa dig med allvaret i Guds ord Fredrik,

Mitt sista inlägg här!

Mvh Tomas

Fredrik sa...

Tomas, du skriver: "Be om att du ständigt ska få se världen genom Jesus ögon, och känna den genom hans hjärta."
Jag ber att det ska få vara så, och delar den längtan.
Håller med dig i att det kloka nog är att avsluta så här. Vill bara säga att jag noterar ditt mjukare tonfall. Tack för det!

/Fredrik

Fredrik sa...

Linda!
Tack för uppmuntran. Du vet hur det är: vissa dagar vågar man tro på att man är använd, och andra dagar är det svårare...
Känner att vi i vår församling ofta får skärpa och slipa varandra till att växa och våga. Tror det utbytet varit viktigt för oss lite till mans, och jag hoppas vi får fortsätta så :)

/Fredrik