tisdag 3 februari 2009

Ekorrhjulet

Ikväll har vi haft träff med vår hemgrupp - en grupp med ett tiotal människor som möts för fika, samtal om livet och bön för bland annat varandra.
Vi följer en bok av Magnus Malm som består av korta krönikor som tidigare publicerats i Göteborgsposten. Idag handlade det om ekorrhjulet vi alla mer eller mindre rusar runt i.
Vi funderade på hur man lever ett sunt liv i en kultur där 3000 budskap når oss varje dag. Vad gör det med själen och sinnet att sortera i alla dessa signaler och propåer?
Ett ord som återkom i samtalet var livskvalité. Det är uppenbart att det inte nödvändigtvis handlar om dyra eller svåruppnåeliga saker, utan kanske om en kvällspromenad, ett bra snack med sina barn eller en god middag med familjen.
Jag tänker att en viktig aspekt för att hantera jäkt och hjärnstress är att göra medvetna val. Vill jag leva som jag gör? Kan jag ändra på det på något sätt? Är jag fast i omständigheter, eller är det bara en ursäkt för att inte bryta med vissa destruktiva ekorrhjulsbeteenden?

"Kom till mig alla ni som är tyngda av bördor; jag ska skänka er vila." (Jesus i Matt. 11:28)

Magnus Malms poäng är att ekorrhjulet funkar efter centrifugalkraftens lagar: utåt, bortåt, söndrande... Att stilla sig och avbörda sig hos Jesus är att kliva av inåt, mot helhet och relation, bort från sönderfallet som "kryper som en rost i våra relationsnät, en röta i våra rötter".

Inga kommentarer: