onsdag 25 februari 2009

Nödvändigheten i att avstå

Jag kör med NIX-telefon - ett måste om man inte ska förlora förståndet när alla gasade försäljare försöker kränga bredband, lotter till förmån för allergiförbundet eller prenumeration på kallingar(!)
Tyvärr kan man ju inte värja sig mot de företag där man redan är kund, så de ringde från kabel-TV-bolaget. Vi är med tillsammans med hela vårt grannskap på lägsta möjliga analoga nivå, och fick nu "the offer you can´t refuse": Digitala large-paketet med 70 TV-kanaler för introduktionspriset 99:-/månad. Jojo...
Det som slår en är volymen. Vad ska jag med 70 TV-kanaler till? Vem behöver 70 TV-kanaler? Hur mycket tid har folk?
Jag slås av det gång efter annan; vår tid och kultur trummar in det: Ju mer desto bättre! Allt som är stort är bättre än allt som är litet. På radioreklamen upplyses man om att man nu kan köpa en "sjukt stor muffins" på bensinmacken. Argumentet är inte att den är god eller färsk, utan sjukt stor.

Det är ju fastetid nu, en tid då man avstår något. Att frivilligt avstå något man kan erövra är obegripligt i vår tid, och just därför helt nödvändigt.

En man skulle tillbringa tid på ett kloster. Han hälsades välkommen av en av munkarna, som visade honom till rummet. Munken sa: "Om det är något du saknar är det bara att säga till. Då ska vi lära dig leva utan det."

Kierkegaard skriver i Christian Discourses: "...rikedomar och överflöd kommer falskeligen förklädda i fårakläder och låtsas vara trygghet mot ängslan, och så blir de ämnet för ängslan... de skyddar en människa från ängslan ungefär i lika hög grad som vargen som sätts att vakta fåren skyddar dem ... mot vargen."

Jag tackade nej till kabel-TV-försäljaren...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Sant Fredrik, som före detta telemarketare skäms jag ibland för min fd yrkeskår när dom hurtfriska killarna ringer: "Tjena Henke..."
- Henke! Vadå Henke! (känner jag för att vråla.) Vem är det här som ringer? Känner du mig?
Då hänger helgelsen på en skör tråd (ja, jag vet att det var dålig teologi i den meningen, min helgelse hänger väl på Guds nåd och inte på min artighet, men ni förstår vad jag menar...)

I trafiken och när man pratar med telefonförsäljare är de kristna vanliga reglerna pausade. Hoppas jag...

Fredrik sa...

Henrik!
Kul att du tittar in. Jag vågar nog inte ge mig in i frågan om pausad lag för kristna - man kan ju få militanta bloggkommentatorer efter sig :)

Vad tror du om frågan om att avstå? Visst är det spännande att predika och vägleda människor utifrån sådana perspektiv?

Hoppas du mår väl.

Fredrik

Anonym sa...

Hej Fredrik! Måste bara ge mig tillkänna att jag hälsar på här ibland. Läser dina inlägg med stor behållning men idag var det lite extra - du lär bli citerad... Hoppas allt är väl med dig och er och så ses vi kanske på Torp? Hälsningar Eva-Marie

Fredrik sa...

Eva-Marie!
Kul att du är här. Välkommen. När vi ändå är inne på bekännelserna får jag väl erkänna att jag hälsat på i din blogg emellanåt också.
Vi ses absolut på Torp. Vore kul att ta en fika då och höra hur ni har det.

Allt gott!

Fredrik

Emanuel Norén sa...

Hej Fredrik!

Vilket panginlägg! Citatet som munken sa var ju toppen. Det ska jag änvända mig av....

Vi måste komma bort från vårt "Mc Donalds"-liv.

Tack för dina härliga inlägg.

Anonym sa...

Jo, jag tror i högsta grad på betydelsen av att avstå. Jag har ju mina rötter i Teen Challenge kvar...

Det som är så svårt är att kommunicera detta på ett roligt och uppmuntrande sätt! Ibland verkar det som att om man ska vara en positiv och inspirerande kommunikatör ska köra lite glada hejarop som ofta underblåser samtidens individualism och konsumism. Hur gör man för att peka på det befriande och spännande i att välja ett annorlunda liv. Samla skatter i himlen, liksom...

Fredrik sa...

Henrik!
Visst har vi haft en del nytta av våra rötter? Det var en god sida av TC-tiden, att både lära sig avstå, men också att dels våga be om hjälp och inte alltid vara sig själv nog, men också vara uppmärksam på andras behov.

Jag tror, som du säger, att det finns en risk att vi som predikanter frestas gå med i individualist-racet. Jag tänker att överlåtelsen och den radikala förkunnelsen alltid tydligt måste kopplas till Jesuspersonen.
Budskap som handlar om att säga nej blir obegripliga om de inte samtidigt uppmuntrar till att säga ja till något/någon bättre. Omvändelse till och omvändelse från, typ...

Jag tänker särskilt på Matt 13:44 om mannen som i glädje sålde allt. Det perspektivet var ex-vis inte vi på TC lika vassa på att lyfta, tycker jag.

Anonym sa...

Jo, det är sant! Har du nåt bra exempel eller föredöme på någon som är duktig på att predika "avstå för något mycket bättre" på ett inspirerande sätt? Kanske nån podcast? Eller blogg? Jag fick tag på en bok som inspirerade mig mycket för något år sedan, "Discipleship" av Peter Maiden, OM:s internationelle ledare. Han har en skön blandning av en väldigt positiv och relationell ton mixad med ett radikalt budskap om efterföljelse. Men när jag läste i den tänkte jag på hur vi hade behövt lite mer av denna positiva och inspirerande ton i TC. Har du nåt tips?

Fredrik sa...

Henrik!
Vet inte om jag har så många kanontips, men tänker osökt på några goda förkunnare som jag tycker förenar god kommunikativ förmåga med människokännedom och radikal efterföljelse: Erwin McManus vid www.mosaic.org samt min favorit Andy Stanley vid www.northpoint.org.
Inga direkt nya tips, kanske, men jag tycker de står för ett fräscht tilltal och samtidigt ett genuint, utmanande lärjungaperspektiv.

Fredrik