onsdag 19 november 2008

Livlina

Igår kväll hade vi cellgruppskväll. I vår kyrka erbjuds alla att vara med i en s.k. cellgrupp (i andra församlingar kan det kallas det bönegrupp, hemgrupp...). Poängen är att man tillhör en mindre gemenskap på ca 10 personer, som man relaterar till lite närmre än vad som är möjligt vid gudstjänster och annat.
Den grupp vi tillhört i många år växte sig för stor, så nu i höst har vi delat den i två. Det är därifrån ordet cellgrupp kommer - tanken är att man växer och på sikt delar sig i två.
Vi har precis börjat mötas, och det känns fantastiskt bra. Vi möts varje vecka hemma hos någon av oss. Vi fikar, samtalar om allt möjligt, läser någon bok eller bibeltext och ber för och med varandra. Enkelt och utan några märkvärdigheter.

När jag och frun åkte hem från Karlssons igår, var eftersmaken väldigt god. En go kväll med både djupa samtal om livet och våndorna, men också skratt och vardagssnack. När någon sedan nämner ens namn i förbön är det faktiskt lite märkvärdigt. Mitt i våra brustna och stapplande liv med vardagsbestyr, segrar, nederlag och allt annat är Gud närvarande och bär oss.

Min känsla är att många som kanske inte är redo för gudstjänster och kyrkaktiviteter skulle må jättebra av att få tillhöra en sådan här grupp. För mig är det en av livets livlinor!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Nu snackar vi livlinor.

http://www.gudsvilja.se/stodoss.html

Skulle du tänka dig pastorn att jobba lite ideelt med lite flygblad åt guds vilja framöver?

När hade du tänkt göra försammlingen redo då?

Du skriver: Min känsla är att många som kanske inte är redo för gudstjänster, skulle må jättebra av att få tillhöra en sådan här grupp.

En fråga Vad ska de göra då? dricka kaffe eller kanske broddera en tavla, hem ljuva hem eller något?

Skärpning Pastorn! Säg åt medlemarna att jobba lite ideelt åt Guds vilja.

www.gudsvilja.se

mvh tomas

Anonym sa...

Är kravet att man ska ha ett hem, för att du ska hälsa på?

Du skriver:Vi möts varje vecka hemma hos någon av oss.

De hemlösa får alltså ej komma in i din gemenskap?, och de lär knappast få nys om vad du predikar heller?

De som bor under en presening på stan får vänta innan du kommer eller?

Du slänger ut fläskben på fläskben hela tiden, om en verksamhet som inte funkar riktigt bra,,och har du pastor jobb(kanske avlönad) så kräver Gud grymt mycket av dig, då kan man inte flumma runt på kafferep och dylikt och fundera vem som är redo eller inte.

Nej! Gasen i botten nu pastorn

Du ska likt med kirurgiskt precision operera in Gudsord i märgen på folk säger herren.

Ordet som är ett "skarpt tveeggat svärd, som åtskiljer märg, ben, själ och ande" (Hebr 4:12).


Jag vet inte varför herren vill att jag skall återkomma till din blogg Fredrik, han älskar verkligen dig och han vill tillrättavisa dig, herren har stora saker för dig om du lyssnar på honom.

www.gudsvilja.se

mvh tomas

Anonym sa...

Anonym: Jag älskar också Guds ord. Det är sannerligen ett skarpt tveeggat svärd som skär rakt i hjärtat på åtminstone mig. Jag ber ödmjukt att Guds ord och Ande ska forma och leda mig. Jag ifrågasätter inte Guds plan med dig och din sida och inte heller din vilja att tjäna Honom, men varje gång jag läser dina inlägg och tittar på din sida fylls jag med obehag. Jag tror inte att det är Guds ord som åstadkommer det utan snarare ditt tonläge. Visst behöver vi bli mer radikala och frimodigt sprida budskapet men jag har svårt att tro att du vinner någon med ditt sätt att lägga fram det. Kanske har jag fel. För Gud är ju allt möjligt och vi alla är ju ofullkomliga och likväl användbara redskap i Hans hand.

Mvh Linda

Fredrik sa...

Tomas!
Allvarligt talat. Vad är din poäng? När jag var ung nybakad bibelskoleelev hade jag också för mig att radikalitet var synonymt med att vara smått oförskämd. Får liknande känsla när du levererar dina sluggerinlägg.

När jag talar om människor som inte är redo för gudstjänst handlar det självfallet inte om våra medlemmar. Min tanke med denna blogg är inte att käfta med kristna som driver sin egen, dolda agenda, utan att få dialog med "vanligt folk" som är nyfikna eller avvaktande i förhållande till kristen tro.
Jag vidhåller: Den som inte har en klart formulerad bekännelse skulle kunna trivas kanonbra i en cellgrupp där man får ställa sina frågor, be, få förbön...

När det gäller de hemlösa är det väl inte heller din primära målgrupp. Då är väl inte en hemsida så jättefiffigt...

Till slut: Byt tonläge, annars blir det ingen dialog!

Anonym sa...

Du skriver Fredrik: När det gäller de hemlösa är det väl inte heller din primära målgrupp. Då är väl inte en hemsida så jättefiffigt.


Vad kan Bibeln ge hemlösa som inte guds vilja kan? Bibeln och Gudsvilja är samma sak, du och din vilja är inte samma sak som bibeln. Bibeln vill upplysa alla,,, du en viss krets Fredrik.

Jag frågar dig igen pastorn,
Skulle du kunna tänka dig att jobba lite ideelt med lite flygblad åt gudsvilja.se framöver?

Gå in på den jättefiffiga länken så kommer du att få veta vad du skall göra.

http://www.gudsvilja.se/stodoss.html

Du skriver Fredrik: När jag talar om människor som inte är redo för gudstjänst handlar det självfallet inte om våra medlemmar.
,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,, ,,,,,,,,

Du har ingen rätt att upphöja dig och säga vem som är redo eller inte,och att hålla inne med skriften för att "DU" tycker att det kan vara känsligt i starten för okristna. LÄGG AV!

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Linda

Arkens portar stängs snart ,,,vill du höra ett glatt tonläge, då får du nog ge din bibeln till någon som behöver den, och tar åt sig budskapet om räddningen, då kommer du få se ett äkta glatt tonläge i den mäniskan, och du kan slänga vad som helst vad som står där i Bibeln mot hon / han, och du kommer att märka att den mäniskan fortsätter att ha ett glatt tonläge,

Men när den som har ett glatt tonläge, den som vill leva av tron på Bibeln, slänger Bibelcitat på den stolte som får obehag av guds ord , då finns det bara bortförklaringar, kiv och vrede i luften.


mvh tomas

Fredrik sa...

Tomas!
Jag vet inte om vi kännner varann, men du drar långtgående slutsatser om hur jag funkar som pastor utifrån en kort text om cellgrupper.

Det är omöjligt att föra dialog med någon med din svansföring. Jag tror uppriktigt sagt inte att du är särskilt intresserad heller. Du vill ju bara till varje pris sälja in din egen hemsida. Jag är så trött på det tonläge du representerar, och tycker att du ska "slänga bibelcitat" som du uttrycker det, någon annanstans.

Linda!
Låt oss fortsätta be att Gud ska leda oss med sitt ord. Jag känner stort behov av att formas och ledas av honom.
Allt gott!

Fredrik