onsdag 20 augusti 2008

När tron är på riktigt

Jag häpnar övet allt konstigt som rapporteras om kristna. Media fullständigt svämmar över av rapportering om kufiska och konstiga företeelser. Ikväll visas ett reportage i programmet Existens, och jag anar redan att det blir konstigare än lovligt...
För mig blir det lite schizofrent. Jag tror mig ha upplevt något helt annat, något som inte platsar på en freak show eller i samma andetag som Knutby, Åke Green och G.W. Bush.
Tycker dock inte man ska försöka uppfinna det berömda hjulet än en gång, utan lämnar i stället ordet till prästen och diktaren Nils Bolander, som uttryckt det bättre än de flesta:

SKROTHANDLARE

Du store skrothandlare Jesus Krist
kasserade plogjärn köpte Du sist
För en rostig och utbränd människospis
bjöd Du genast ett skyhögt pris.

Du drar med Din kärra jorden kring
och letar upp det som är ingenting.
Skrotsaker här, skrotsaker där
strax blir det fråga om affär.

Din skarpblick kan finna en rikedom i
ett hjärtas trasiga maskineri
Ett liv som värderas till mindre än noll
spelar för Dig en svindlande roll.

Du räddar Per Gynt men krossar Brand
med Din obegripliga skattsökarhand.
Ett kättjefullt skarn och ett viljelöst flarn
gör Du om till ett ljusets barn.

Ett värde som världen ej kan förstå
finner Du i de förskjutna små.
Ibland kan det hända Du rakt inte ser
galoner som blänker och framgång som ler.

Det är som vore Du döv och blind
för många som slörar för förlig vind
----
Du store skrothandlare Jesus Krist
Du har köpt mig dyrt i min svåra brist.

Nils Bolander


Den här erfarenheten känner jag igen mig i: Gud, som i sin barmhärtighet ser till vanligt folk med brustna och stapplande liv.
Han är den store skrothandlaren!

Fredrik

2 kommentarer:

The Hawk sa...

Hej Fredrik,

du skrev "innan du sett" och på aning...

Det de där människorna höll på med var väl inte särskilt bra och ingen särskilt god "reklam" för religion överhuvudtaget eller kristendom i synnerhet...

So be it. Det har väl inget med - hoppas och tror jag - Betania i Åbytorp eller Jesusgestalten att göra överhuvudtaget. Nu är jag visserligen inte konfirmerad, men jag har i alla fall för mig att J.K slängde ut månglare ur templet.

Den här mannen verkade vara en sådan som behövde kastas någonstans också...

Fredrik sa...

Håkan!
Håller med dig fullständigt. En riktig skojare, om du frågar mig. Det var det jag förstod skulle komma, och därför blev jag inte så förvånad.
Jesus har inget med manipulation och liknande kontroll över människor att göra, och jag vågar påstå att också vi i Betaniakyrkan är noggranna och varsamma i det avseendet.

Du har en viktig poäng. Jesus är inte den som alltid stryker medhårs, och jag tror han har ett och annat att säga om vår tid med business och profit i både köptempel och kapell.

Fredrik