torsdag 31 januari 2008

Jesus? Ja! Kyrka? Nej, tack!

Ofta hör man samma resonemang: "Ja, jag fascineras av personen Jesus, läser om honom då och då och skulle gärna vilja veta mer om honom. Hans undervisning om alla människors värde, budskapet om förlåtelse och försoning och hans enastående liv är spännande."
Men i nästa andetag hörs samma människor lika ofta säga: "Nej, kyrkan och den etablerade kristenheten har jag inget som helst intresse av. Den verkar inte gå i takt med tiden, och det känns inte alls lika fräscht, djärvt eller spännande som Jesus gör."
Känner du igen det? Om jag ska vara riktigt ärlig håller jag med. Kan ibland tycka att vi som finns i kyrkan påminner alldeles för lite om det som Jesus levde ut och stod för.
Vi funderar mycket på detta i den kyrka där jag finns. Är det sant? Tänker man så? Tänker du så? Vad är attraktivt eller störande med Jesus? Vad är/är inte attraktivt med kyrkan?
Kommentera och diskutera!

Fredrik

Inga kommentarer: