söndag 5 juli 2009

Konkret fattigdomsbekämpning

Många julaftnar från min barndom flyter ihop till ett töcken. De är helt enkelt ganska lika. Fina, men likadana. Utom en. Jag var 19 år, och på mitt jobb ordnade vi ett alternativt julfirande för flyktingar i Göteborg. Trots min begränsade insats är det då jag gav bort något i stället för att få som etsar sig fast.

Fick ett tips för ett tag sedan om en alldeles lysande idé på nätet. En internetbutik som kallar sig Webaidshop erbjuder produkter som man köper till någon annan.
Ni vet hur det är: När man säger att man ska ligga lågt med julklapparna eller födelsedagspresenterna, så blir det sällan så. Dels handlar man gärna en massa grejer i alla fall, och dels blir det inget konkret om man "bara" avstår från att köpa, men inte gör något annat i stället.
På Webaidshop kan man ge bort en present i form av en insats i tredje världen. Det är Läkarmissionen som driver sajten, och allt verkar väldigt seriöst.
Just nu kan man exempelvis köpa en del i en handtraktor till en bonde i Kambodja, eller en del i ett borrhål för en vattenbrunn i Uganda. En helt fantastisk idé!
Kolla in sidan, som fått pris för sin uppfinningsrikedom.

Vill bara antyda att jag fyller år på torsdag, om någon ville ge bort något bestående...

Uppdatering:
Jag har funnits med i ett litet samtal i anslutning till en artikel i Aftonbladet idag, måndag. Artikeln handlar just om millenniemålen, som varit på tapeten här på bloggen de senaste dagarna. Du kan läsa artikeln och kommentarerna här.

4 kommentarer:

Regnflickan sa...

Grattis i förskott =)

En del oxe är nu betald för till din ära (även om det i ärlighetens namn inte vore helt korrekt att säga att det bara var för din skull. Det är svårt att gå in på en sådan sida och inte känna nödvändigheten av det lilla man kan bidra med).

Otroligt bra länk, tack för att du delade med dig. Den ligger sparad för fler framtida köp.

Hoppas du får en härlig födelsedag när det beger sig! =)
(dissade dock gåvobeviset, det känns som lite onödigt slöseri med resurser, huvudsaken är ju att oxen kommer dit den ska, inte att du får ett papper)

Fredrik sa...

Tjusigt!
Jag är säker på att oxen kommer till bättre användning än ytterligare någon onödig pryl hemma hos Lignell.
Bra jobbat!
Jag råkar ju dessutom ha rätt så bra koll på när du fyller år :)

/Fredrik

Linda Fintling sa...

Hyllar dig härmed med en del i en kompost i Indien samt några träd i Mocambique!

Grattis, grattis!

Du betyder mycket för många, inte minst för mig!

Kram L

Fredrik sa...

Linda, stort tack! Både för presenterna i Indien/Mocambique och uppmuntran. Det känns spännande att brottas med livet, församling mm ihop.
Allt gott!

/Fredrik