onsdag 8 juli 2009

Ett helt liv

Jag läser just nu, som jag redan påpekat här på bloggen, en bok av Magnus Malm. Boken heter "Ett hjärta större än världen", och utgår från Jesu Bergspredikan. Jag har bestämt mig för att inte läsa boken för fort, utan försöka läsa så jag åtminstone i någon mening hinner fundera, be och korrigera i takt med vad jag läser.
Måste dela med mig av ett citat idag under rubriken Varför kom Jesus?:

"...att äntligen den andlighet som så länge levat ute i periferin skulle föras samman och försonas med den jordiska vardag vi alla brottas med, så att vi återigen skulle få smaka livet i dess fullhet. Nu får det vara slut med all privatiserad andlighet, alla bisarra fyrverkerier av andliga fenomen som vi tittar på medan världen sakta går under. Kristus är hela livets herre. I honom skapades allting. I honom försonades allting. I honom möts äntligen gudomligt och mänskligt. Därför är det lika viktigt vad som händer på arbetsplatsen, i köpcentret, i sängkammaren och på banken som vad som händer i min bönekammare. Kristus har rivit syndafallets pappkulisser och återupprättat världen till ett hem för hela människan. Nu ska allt spegla hans härlighet."

5 kommentarer:

Joachim Elsander sa...

Tack för en intressant bloggpost. Den boken ska jag definitivt läsa i sommar!

Anonym sa...

Fredrik!
Tack för en mycket intressant blogg du skriver. Följer det med stort intresse.

Susanne

Prophetone sa...

Ja...denna boken bara MÅSTE jag få tag i o hinna läsa, Fredrik!! Av ditt lilla citat att döma verkar det vara en sån där alldeles genuin o 'äkta' andlig bok med egna referencer till den krassa vardagen o inte bara en hel radda utslitna andliga slagord i största allmänhet. Tack för tipset!! :-)

Markko

Fredrik sa...

Jag får väl uppmärksamma Libris på denna blogg, så det blir lite provision...
Kul att det gick att locka er. Jag önskar god läsning!

/Fredrik

Fredrik sa...

Peter!
Välkommen till bloggen, och tack för lästipset. Har skummat lite på din sida, men återkommer med lite utförligare kommentar vid tillfälle. Det blir lite fragmentarisk läsning så här i semestertider. Det är ju inte så dumt med datorpaus ibland också...
Som sagt, kommentar så småningom.
Allt gott!

/Fredrik