torsdag 16 april 2009

Hopp om livet

Intressant samtal i förra bloggposten ang humor och helighet. Missa inte Kristinas kommentar mot slutet.

På söndag inleder vi en ny gudstjänstserie i kyrkan som vi rätt och slätt kallat HOPP. Vad gör hoppet med människan? Vad händer med den som inget hopp har? Är våra drömmar och förhoppningar för framtiden tillräckligt stora? Handlar hoppet om en allmän positivism, eller vari bottnar det?
Om du skulle komma till vår kyrka de närmaste veckorna och temat var HOPP, vad skulle du då önska att du fick höra? Vad tänker du om att ha ett hopp för framtiden? Ger tillvaron skäl att vara hoppfull, och i så fall varför?
Många frågetecken i den här bloggposten. Kom igen nu, så rätar vi ut dem tillsammans.

8 kommentarer:

Anton Fagerstedt sa...

Angeläget tema i dessa tider av kris.Om jag kom till Betania, Åbytorp, skulle jag vilja höra om konkreta tecken i samtiden som tyder på att hoppet om Guds rikes verklighet är sant, och att det NU håller på att uppfyllas på olika sätt. Jag skulle vilja utrustas med att kunna se på tillvaron utifrån hoppets och den tomma gravens perspektiv.

Helle sa...

Hej! Vilket härligt tema! Jag skulle vilja höra mer om att Gud är levande och verksam! Samma kraft som gjorde så att Jesus uppstod finns i oss. För den som tror är inget omöjligt. Jag skulle vilja koppla ihop hoppet med tro o kärlek! Vi kan förvänta oss saker av Gud! Här o nu. Han hör bön och besvarar alltid om bönen är i linje med hans vilja. Jag skulle vilja höra om konkreta bönesvar, små som stora. Jag skulle vilja höra om andens ledning o om hans underbara kärlek som han har till oss!

Jag kanske skulle dyka upp...

Altt gott!
helle

Tina sa...

Först vill jag berömma er för att hemsidan blivit lättare att läsa det inger hopp o:)

Sen för mej hör hopp ihop med längtan,efter det som jag har svårt att sätta ord på.Det som betyder mening på djupet med livet.Något jag lever med av någon anledning.............och har gjort länge.

Tina sa...

En annan sak som handlar om hopp. Vad är hopp för olika människor och sammanhang.Vad händer om eller när hoppet försvinner kanske för ett tag ,i världen omkring oss, både nära och långt borta och inom oss.Vad kan vi göra åt det både som individer och som grupp.
Hur förändras vårt liv och vår tillvaro av hoppets existens eller ickeexistens.

Vad betyder det att ha ett hopp levande inom sej i förhållande till sej själv till dem vi lever med,den plats vi bor på och till hela den värld vi lever i och med?

Hur kan vi återställa hopp som gått förlorat?

Många frågor svaren inte så enkla

Fredrik sa...

Hej på er!
Tack för kommentarerna. Ni får väl antingen komma till Betaniakyrkan, eller kolla in på www.betaniakyrkan.nu och lyssna på ljudfiler i takt med att söndagarna passerar, så får vi se hur mycket av kommentarerna som skymtar i förkunnelsen.

Tycker Antons första kommentar är viktig: Det gäller att kunna koda och betrakta tillvaron genom hoppets filter. Det är en utmaning som människa att kunna se det.
När det gäller Kristinas sista kommentar berörde Peter Eriksson detta i första delen av serien i förrgår. Lyssna gärna som sagt...

Jag återkommer i ärendet i takt med att förkunnelsen tar form.

Kanske det finns någon som vill kommentera detta utifrån en inte fullt så from, frikyrklig horisont?

Henrik Steen sa...

hej, sent omsider en hälsningar från mig också. Andy Stanley (som alla i våra sammanhang tydligen måste älska för att vara med - fast jag gör det frivilligt, hrm) hade en fantastisk och extremt enkel predikan jag såg på nätet häromdagen, om vad man litar på/lutar sin stege i livet på. Om man inte lutar stegen/sitt liv på Gud kommer man bli besviken. Detta påminde mig återigen om betydelsen av att hela tiden ha evighetsperspektivet levande. Denna värld är inte allt. Snart kommer den riktiga världen, och då får jag tolka min vardag i ljuset av det som kommer. Det är ett perspektiv som ger mig hopp i en orolig värld. Blessings!

Fredrik sa...

Henrik!
Var hittar man den predikan, och vad heter den? Är det på North Point?
Det är för övrigt svårt att inte gilla Andy S...

Henrik Steen sa...

Här är länken till predikan jag nämnde ovan: http://www.northpointministries.org/player/player.jsp?occurrenceID=3698