söndag 26 april 2009

Web-trött

Har haft en grymt intensiv vecka med ungdomsmöten, ledardag, prediko- förberedelser, personliga samtal, styrelsemöten mm. När jag sjunker ner i fåtöljen på söndag kväll och slötittar på lite bloggar här och där blir jag uppriktigt sagt väldigt trött. Kanske hänger det ihop med ett visst mått av slitage hos mig själv, men alla dessa ordrika, högröstade tyckare blir bara för mycket ibland.
Jag är ju inte själv drabbad av några större anstormningar av varken läsare eller kommentatorer, men konstaterar att nätet är fullt av dem. Det är mångordiga åsikter om allt från fotboll till kyrkopolitik.
Nej, jag tror jag tar en paus ett tag...

4 kommentarer:

Thomas Arvidsson sa...

Jag tror jag förstår vad du menar. Det blir jobbigt när man alltid måste ha åsikter om allt.
Är rädd för att efterföljelsen blir lidande...
Men jag fortsätter väl titta in någon gång ibland på din blogg.

Vila i frid :) / Thomas

Anonym sa...

Fredrik!

Det finns ofantliga mängder åsikter, som man kan läsa på bloggarna, att man inte hinner något annat om man nu vill engagera sej i.

Typiskt för vår tid är liberalism och relativism i olika frågor. Ibland gör det inte så mycket, men ibland blir det galet med att alla slags tro är lika bra.

Vår tids frikyrklighet skulle behöva tydligare teologi och bekännelse. Faran är samma situation som i Svenska Kyrkan och egentligen ser jag ingen skillnad mellan liberalteologin inom SvK och inom frikyrkan. Frikyrkan har tyvärr svagheten att inte ha bekännelseskrifter och den attityden får man sota för nu.

Hur ser du på den frågan som frikyrkopastor? Är alla läror och uppfattningar lika rätt? När man är frikyrka, har man då friheten att bygga upp sin "egen" teologi?
Detta låter lite provocerande, men jag ställer dock frågorna på allvar.

Så här lite personligt, jag bor i Burseryd och är med i en SAM-församling. Jag tog min mc igår och körde till Åstorp i Skåne till gudstjänst hos våra vänner i ELM-BV. Härligt att lyssna på Ordets predikan om Den gode herden av en yngre broder och sjunga flera sånger och delta i bönerna och syndabekännelsen och i trosbekännelsen. Vår egen församling hade en barnkörs musikal om Noa och kyrkan full av folk, men INGEN förkunnelse och så har det gått flera söndagar. När man snackar om liberalteologin, är det idag mest avsaknad av Ordets förkunnelse och riktiga gudstjänster och man tror, att Ordets förkunnelse kan ersättas av annan trevlig vedrksamhet.

Därför dras jag mer och mer till dessa vänner, som firar kontinuerligt gudstjänst på söndagarna, där vi läser bibeltexterna, 3 - 4 avsnitt vid det aktuella temat. Sedan är det sociala gemenskapen viktig, men det allra viktigaste är vår gemensamma tro på Jesus, vad Han har gjort för oss!

Är du från Göteborg? Vi var på liten skidsemester i Transtrand på Hemfjällstangen och vi var på gudstjänst i Fjällkyrkan och det var läger på Credo-gården och lägerfolket var mestadels från ST. Pauli församling i Göteborg. Vilken fin gustjänst, där man höjde upp Jesus och Hans gärning! Vi hann inte vara med på bibelstudierna förutom den sista kvällen.

M an blir glad, att det finns Guds folk lite varstans!

Var frimodig i din pastorstjänst och predika Ordet rent och tydligt!

Mvh
Hannu från Småland

Daniel Tell sa...

Tjena Lignell! Daniel Tell här. Fick tips via din bror. Har lite dåligt me tid nu men hör av mig när ja hunnit läsa lite mer. Länkar till Ola Hedens psalm CD o myspace. Kanske nåt för åbytorp o köra gig med? he he. Take care!

www.myspace.com/underbarfrid

www.myspace.com/floodgatesweden

Fredrik sa...

Som sagt, jag tog lite time out. Kan behövas ibland. Jag säger som Winnerbäck: "Jag är trött på alla mail och koder..."

Hannu, välkommen hit. Jag vill inte ducka för din fråga/brasklapp om huruvida "alla läror och uppfattningar är lika rätt", men är inte ute efter en långrandig diskussion i just en sådan fråga just nu.
Mitt svar är: Självklart är inte alla idéer och läror rätt.
Hoppas det är OK så. Det finns som sagt oändligt med diskussionsforum för den typen av frågeställningar, och jag är inte så sugen för tillfället.
När det gäller förkunnelsen vi står för, kan du besöka vår hemsida www.betaniakyrkan.nu och lyssna på predikningar under fliken media.

Tell!
Välkommen du också. Kul att höra av dig. Jag gick in på länken, och det låter ju väldigt bra. Ola är grym!
Hoppas allt är OK med dig. Hör då och då från Martin att du fortfarande lever och har hälsan.

/Lignell