måndag 8 december 2008

Jesus he knows me

Idag har det varit ledig dag. Så är det i pastorsjobbet - måndag är liksom vilodagen. Satt tidigare idag och kollade in lite musik på You tube, och på olika omvägar kom jag att lyssna på Genesis "Jesus he loves me" från tidigt 90-tal. För dig som inte har koll på den, så handlar den om TV-evangelister i USA. Vi har inte riktigt någon motsvarighet här, som tur är, men i Amerika är detta big business. Även om man kan säga mycket om dessa gubbar (det är nästan alltid män), så handlar det mer än något annat nämligen oftast om business.
De värsta av dessa är extremt förslagna och helt ogenerade då de blandar samman ekonomiska donationer med förbön och mycket tvivelaktig, kass undervisning. Typ: ge en gåva så ber vi att du ska bli frisk, eller sätt in en slant på vårt bankgiro, så ber vi att du ska bli skuldfri(!). Kolla här på hur Benny Hinn, den störste av ulvar i fårakläder, gör just det. Förutom att det är usel exegetik (utläggning av bibeltexten), så är det djupt omoraliskt! En tvättäkta idiot!

Fick ikväll anledning att fundera vidare på Genesis video. Kan inte tänka mig något göra större skada för kristen tro än dessa skumma TV-predikanter. Ateism, humanism eller "gammal hederlig gudlöshet" är inget hot mot kristen tro. Tron står pall för det mesta och kan möta människor precis där de befinner sig. Frågan är om inte dessa offentliga "företrädare" skymmer sikten mer än det mesta.
Vill du veta hurdan Jesus är? Stäng av TV:n och öppna en bibel. Där skymtar något helt annat!

5 kommentarer:

Anonym sa...

"Vill du veta hurdan Jesus är? Stäng av TV:n och öppna en bibel."

Jo,jo..pastorn. Stäng av MTV programmet och utgå själv ifrån bibeln då du ger uttryck för saker o ting i din bloggtråd. Kallas visst för att leva som man lär. Phil Collins är knappast ett föredöme att ta efter när det kommer till den kristna tron - varför då utgå från honom i din bloggtext?

MVH

Fredrik sa...

Prophetone!
Min ambition med denna blogg är att föra samtal med människor som kanske inte själva har en kristen bekännelse. Jag tar då avstamp i alla möjliga företeelser som kopplar till kristen tro.

För mig är det stor smärta att en del människors enda bild av kristen tro är den man får i det offentliga rummet: Knutby, George W Bush och knäppa TV-predikanter är det enda en del ser framför sig.
Jag tog avstamp i TV-predikanterna och en ganska bra karikatyr, tycker jag, för att föra ett resonemang och visa att de inte är representativa för kristen tro.

Vet du vad som är det lite otäcka i mina ögon? Det Phil Collins säger i videon är bitvis direkta citat från Hinn, Oral Roberts m fl...

Prophetone, du och jag för ju samtal även på annan plats. Varför känner du så stort behov av att försvara Benny Hinn?
Varför tror du dessa stora troshjältar alltid måste tigga pengar från vanligt folk om de har så stor tro?
Tycker du inte det är problematiskt att Benny Hinn undervisat om en gudom bestående av 3 x 3 personer = 9 ? Eller att han profeterat som han gjort där en hel rad specifika profetior aldrig uppfylldes?

Allt gott!

Fredrik

Bilbo sa...

Prophetone: sten i glashus hört det uttrycket? Du verkar ha en ovanlig kärlek till dessa pengaevangelister på amerikansk tv...

I kina där jag bor finns det massor av amerikaner... guess what? INGEN av de många kristna jag träffat här anser att te x Benny Hinn är en sk "Gudsman" tvärtemot.... Och då tillhör de kristna amerikaner jag träffar här mestadels pingt och andra karismatiska kyrkor....

Sedan Fredrik om Bush: m¨nga kineser ser han som en hjälte ftersom när han var här så vågade han ju (med respekt) klaga på regimens förföljeser. de har en annan syn än vi tama Svenskar som kryper när vi kommer hit (politikerna iaf).

Fredrik sa...

Bilboinchina!
Välkommen hit till bloggen. Kul att du tittar förbi.
Min poäng är inte att göra något politiskt statement.
Problemet är, alldeles oavsett politik, att Bush för många människor är synonym med kristen tro, och den bild de (och jag) har är inte vidare ljus. Man ser en extremhögergubbe med alldeles för mycket vapen och för lite eftertanke, och när det, tillsammans med skrupellösa TV-evangelister blir det man "vet" om kristen tro, då måste vi presentera motbilder.
Jag har tidigare på bloggen resonerat runt Gudsbilder, och tycker mig se en oroväckande utveckling när även seriösa kristna oreflekterat köper ex-vis Benny Hinns evangelium. Till sist är det bibelns Jesus vi ständigt måste återvända till.
"Den som har sett mig har sett fadern." (Joh. 14)
I Jesuspersonen träder den sanna gudsbilden fram!

Allt gott!

Fredrik

Bilbo sa...

Det håller jag helt med om!Du har sunda åsikter om herr Hinn.