onsdag 29 oktober 2008

Kommunikation

Jag är fortfarande helt knockad av konserten med Take 6 i söndags kväll. Kom på mig själv med att ömsom sitta och gapflabba och ömsom ha ett fånigt flin i hela ansiktet för att det var så extremt bra. Sång i världsklass parat med show, humor och allvar. Helt grymt. Folk stod i bänken och stampade, skrek, klappade med... De hade verkligen en förmåga att nå sin publik, och festen uppstod i mötet mellan Take 6 och en lyrisk publik. En totalupplevelse.
Var först lite tveksam till nya skivan "The Standard", men den växer absolut i längden, och att det går att köra de grejerna live visar kapaciteten. Jag är helt knäckt.

Har annars haft en riktigt go vecka på Götabros 10-dagars bibelskola Apollos. Fantastiskt att få möta människor som längtar efter undervisning och som bara suger åt sig. När det inträffar blir man en bättre lärare. Det är märkligt hur mycket i kommunikation som handlar om mottagande. Man kan säga samma sak till två olika grupper och få helt olika lektioner.
Jag är själv ganska beroende av att få gensvar. Det måste inte vara positivt eller berömmande, men någon sorts dialog och tvåvägskommunikation är helt nödvändig i ett klassrum. Intressant med den dynamiken och vad det kommer sig att den ibland infinner sig och ibland fullständigt saknas... Är det någon som har något lästips i ämnet? Skulle vara kul att förstå detta lite bättre.

Bilden har jag lånat här.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att Take 6 infriade förväntningarna. Jag har läst en jättebra bok om kommunikation och predikande (en tegelsten) som heter Transformational preaching - Brown. Den bygger på tanken att predikandet (och undervisningen) är just kommunikation och inte monolog. trots att det är en som står för det mesta av pratandet. En mer lättviktig bok är Andy Stanleys "Communicating for a change". Också mycket bra.

Fredrik sa...

Richard!
Stanleys bok har jag läst, och tycker den är skitbra. Den har betytt mycket för mig när det gäller dessa frågor. Den andra var ny för mig. Jag kollar in den.

Tack för tipset!

Anonym sa...

Hejsan! Ett tips

skikar en länk där Gud undervisar med sitt ord, inga mellanhänder av mänskliga tankar som blandar ihop saker och ting.

välkomen!

www.gudsvilja.se

mvh tomas

Fredrik sa...

Tomas!
Välkommen till Kumlapastorn-bloggen. Uppriktigt sagt förstår jag inte ditt inlägg. Menar du att kommunikation är onödig, att alla funderingar kring hur dialog uppstår är mänskliga tankar i strid med Guds ord? Förhoppningsvis menar du inte det, men jag förstår inte...

Fredrik

Anonym sa...

du skriver: kommunikation som handlar om mottagande. Man kan säga samma sak till två olika grupper och få helt olika lektioner.
Jag är själv ganska beroende av att få gensvar.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
mänskliga tankar är i strid med Guds ord? JA


kommunikation har vi haft i 2000år
och det har inte hänt något,,,,och du bara älskar när det kommer nya böcker innom det område.


Du vet väll att det är Gud som är beroende av gensvaret inte du. du ska lydigt tala om vad Gud vill.

ett tips du kan ha www.Gudsviljas.se
sida som mall när du undervisar.
då måste man tro på Gud för att orka höra gensvaren.


mvh tomas

Fredrik sa...

Tomas, vilken tuff ton!
Själv håller jag, som du förstår, inte med dig. Jesus var en av de främsta kommunikatörerna någonsin, med ett tydligt fokus på åhörarna. Han använde liknelser och berättelser som var välkända för dem som lyssnade: Får, getter, fiske, pengar, bröllop... Inte en gång tar han liknelser från snickarverksta´n som ju var hans hemmaplan. Han verkar fästa stor vikt vid kommunikationen. Detsamma gäller ju Paulus, som ex-vis i 1 Kor 9 talar om hur han blir allt för alla för att åtminstone vinna någon, i meningen att han kommunicerar det tidlösa budskapet på olika sätt om det är judar eller greker som lyssnar. Eller när han undervisar filosoferna i Aten (Apg. 17:16 ff) med ett helt annat språk än när han talar till judarna i Jerusalem.

Egentligen är ju hela evangeliet om Jesus som blir människa och delar våra villkor det tydligaste exemplet. Berättelsen om Jesus har med varje tid och varje kultur att göra, men måste kommuniceras på olika sätt beroende på vem som lyssnar. Det är ju en del av inkarnationens hemlighet.

Slutligen: Vad menar du när du säger "kommunikation har vi haft i 2000 år och det har inte hänt något"? Jag tänker att det hänt en hel del...