lördag 27 juni 2009

Jackson i realtid

Kommer ihåg när jag kom hem från Göteborg med Michael Jacksons LP Thriller i näven. Det var en sån där lyxig variant där man kunde slå upp konvolutet som ett stort mittuppslag. (Du som är född 1985 eller senare fattar ingenting nu. Man fick alltså bära hem skivan från en riktig, fysisk affär efter att man betalat den med en papperssedel...)

Vi hade aldrig hört något liknande, och skivan gick varm. 1987 såg jag och lillebror honom live vid Eriksbergsvarvet i Göteborg, och det var både grymt bra och konstigt på samma gång. Han var ett geni, och balanserade på gränsen till galenskap, naturligtvis.

I torsdags kväll när jag precis skulle slå igen laptopen kom nyheten: Extra - Michael Jackson uppges vara död. Jag blev fast, och följde sändningar på nätet från CBS news, CNN m fl långt inpå nattkröken. Det är slående hur allt ändrats när det gäller nyhetsbevakning. Där jag satt i min fåtölj i vardagsrummet, uppfattade jag nyhetsflödet samtidigt som TT, Reuters och AP gjorde det. Allt händer live, i realtid numera. Det är häpnadsväckande, lite konstigt och grymt häftigt.
Nåväl, nu lär väl värsta Jacksonhypen uppstå. Märker själv att jag dammar av Thrillerskivan här hemma. På CD dock...

1 kommentar:

Anton Fagerstedt sa...

Ja, Thriller-skivan är något alldeles extra. Kanske det bästa som någonsin gjorts - alla kategorier. Åtminstone om du frågar mig. Bad håller också - men sedan gick det tyvärr bara utför.