tisdag 22 april 2008

Svensk sjukvård

Låg häromdagen på ett operationsbord på USÖ - det stora sjukhuset i Örebro. Det var en liten operation med lokalbedövning, och även om jag inte direkt skuttade ut därifrån, så var jag hemma för egen maskin efter ett par timmar. Ganska odramatiskt egentligen, även om det för mig kändes dramatiskt så det räckte...
Det som slår mig som inte är så van sjukhusbesökare är vilken hög klass det är på bemötande, service mm. Den ena sjuksköterskan efter den andra gör allt enklare för mig som patient, och när jag väl ligger på operationsbordet - en inte alldeles naturlig och avslappnad situation - så är det två läkare och två sköterskor som ger mig sin odelade uppmärsamhet i nästan en timme.
Efteråt tar ytterligare en sköterska hand om mig och serverar smörgås och kaffe! Tanken är att man fikar och lugnar ner sig lite så allt är OK innan man får gå hem.
Upplevelsen på USÖ lämnar mig med en känsla av förvåning och tacksamhet. Det går inte att bli mer omhändertagen än så. Detta är det absolut värt att betala skatt för!
Jag är djupt imponerad och ödmjukt tacksam att jag bor i ett land där detta är möjligt och tillgängligt för alla invånare.

Fredrik

Inga kommentarer: